Línia estratègica
PQ 2428 1 Didàctica i metodologia
Destinataris
Docents d’educació infantil de 0 a 3 anys.
Criteris de selecció
Si el nombre de sol·licituds supera el de places oferides, els criteris de selecció seran, per aquest ordre:
1. L’ordre de preferència que figura a l’apartat de DESTINATARIS.
2. L’ordre d’inscripció.
Objectius
Identificar la diferència entre autonomia motriu i falsa autonomia. Donar eines per a l’observació i la interpretació dels
espais amb i sense infants si hi ha consciència de treball d’equip i de col·laboració entre professionals al llarg dels
diferents dies de la setmana i de cada dia. Analitzar, reflexionar i modificar, si cal, els espais de joc i de moviment que
oferim per entendre els punts de possibles petits o grans conflictes dels infants o entre infants. Repensar els espais
atenent als ritmes diferents de desenvolupament, a necessitats i comportaments particular d’alguns infants que
requereixen d’espais que els ajudin a autoregular-se. Dissenyar espais segurs, amb reptes i riquesa d’accions, de
moviment i les formes de reorganització que facilitin les tasques de les educadores al llarg dels diferents moments
de la jornada educativa. Generar debat i reflexions al voltant els diferents moments de cura i d’atenció a les
necessitats dels infants que requereixen la nostra intervenció directa: moments dels canvis de bolquers i els
processos de control d’esfínters, moments dels diferents àpats, moments de descans al llarg de dia i després de
dinar.
Continguts
L’autonomia motriu.
L’observació i la interpretació dels espais de joc i moviment.
Les tasques de les educadores durant la jornada educativa
Metodologia
Es combinarà la introducció de nous conceptes teòrics amb la reflexió pedagògica de les pràctiques i vivències per
arribar a decisions conjuntes.
Aquestes estaran relacionades en pensar l’espai i repensar la relació educativa i el valor de l’autonomia de l’infant.
Una part fonamental és l’aplicabilitat al centre de les propostes pràctiques sorgides de la reflexió i els casos pràctics
plantejats.
Transferència
Els infants augmentaran el seu grau de benestar, gràcies a l’experimentació dels docents de les diferents eines per a
l’observació i la interpretació dels espais amb i sense infants per ser conscients del treball d’equip i de col·laboració
entre professionals. Els assistents hauran d’anar realitzant la proposta d’aplicació i transferència a l’aula durant la
formació, aquesta s’haurà de compartir entre els assistents i lliurar-ho a través del workspace, amb imatges i/o
vídeos que documentin la tasca.
Lloc
Centre de Professorat de Formentera
Horari
20 i 21 de gener,19 i 20 de febrer de 15.30h a 18h i 2h a concretar.
Inscripció
Podeu fer la inscripció de dia 13 de desembre de 2024 a dia 16 de gener de 2025 de la manera següent:
1. Entrau al Portal del personal https://www.caib.es/pfunciona. El professorat que no disposi de compte d’usuari, no
podrà accedir al Portal del Personal. Al menú principal de l’esquerra trobareu Formació dels DOCENTS. Clicau
Sol·licitud cursos i seleccionau CEP DE FORMENTERA.
2. Us sortirà la llista de totes les activitats. Clicau a l’apartat INSCRIU-TE de l’activitat i emplenau tots els camps del
formulari de la sol·licitud. Actualitzau les dades d’acord amb la vostra situació actual si s’escau, especialment el
centre de destinació, el correu electrònic i el telèfon (millor un mòbil) ja que seran les dades de contacte per gestionar
la inscripció i la llista d’espera.
3. La llista d’admesos provisional es publicarà dia 20 de gener de 2025. Podreu consultar si heu estat admesos
cercant aquesta activitat al Portal del personal, al menú de l’esquerra Formació dels DOCENTS, Sol·licitud cursos
seleccionant CEP DE FORMENTERA. La llista d’espera, si s’escau, es publicarà també a la mateixa pàgina.
4. Una vegada que hagi sortit la llista, si estau admesos, cal confirmar la vostra assistència de dia 17 a dia 20 de
gener de 2025 a l’apartat Confirma cursos, dins del menú Formació dels DOCENTS. La no confirmació dins aquest
termini implicarà la pèrdua de plaça.
5. La llista d’admesos s’actualitza automàticament en confirmar la inscripció.
6. Si les places no s’han cobert amb els confirmats es telefonarà a les persones que estiguin a la llista d’espera per
estricte ordre de preferència, dia 20 de gener de 2025, fins que s’ocupin les places lliures.
7. La llista definitiva de participants es publicarà dia 20 de gener de 2025.
IMPORTANT: Una vegada confirmada l’assistència, si una persona no pot assistir a la formació ha de notificar-ho al
coordinador, per correu electrònic, abans de l’inici de l’activitat. En cas contrari, les sol·licituds que aquesta persona
faci per participar a altres formacions, durant el mateix curs escolar, passaran al final de la llista de sol·licituds.
PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS: la tramitació d’una sol·licitud d’inscripció a una activitat formativa implica el
següent tractament de dades personals: http://www.formacioinnovacio.cat/documents/ProtDades.pdf.
Avaluació i certificació
Per als participants a les activitats formatives serà condició necessària per al reconeixement, la participació
continuada i activa amb assistència obligatòria al 85%.A més, en finalitzar la formació es compartirà un document de
la proposta didàctica.
Una vegada finalitzat el procés de certificació, l’activitat es tancarà. En aquest moment us enviarem un correu
electrònic a l’adreça que heu posat a la vostra sol·licitud. Si heu certificat, podreu veure la formació al vostre portal,
apartat Formació dels docents, Activitats internes.Si no la podeu veure, és que no la teniu certificada. Us podeu posar
en contacte amb el servei organitzador per a qualsevol aclariment. Disposau d’un termini de 30 dies naturals des de
l’enviament del correu electrònic per presentar una reclamació al servei organitzador, si s’escau.
Coordinació i informació
Neus Massanet i Rosa Martí
Formadora
Dra. Teresa Godall Castell
És mestra en educació infantil, educació física i doctora en pedagoga. Especialista en desenvolupament psicomotor.
Ha estat professora de la Universitat de Barcelona (UB) i directora del màster (UB) Educació i salut a la vida
quotidiana. Aprenentatges vitals de la infància als àmbits educatiu, social i sanitari. Assessora i dóna cursos de
formació permanent a educació infantil. Presidenta de l´Associació Pikler Hengstenberg de Catalunya