340- Aproximació al treball cooperatiu

Línia estratègica
PQ 2428 1 Didàctica i metodologia
Competències digitals
Àrea 2. Continguts digitals. Comp. 2 Creació i modificació de continguts digitals. Nivell A1. Desc. 3. Utilitza eines
d’autor generals per a la creació i edició de continguts digitals (ofimàtiques, editor d’àudio, imatges, vídeo, etc.) i les
específiques de les matèries que imparteix (editor d’equacions, partitures, editor de text per a diversos alfabets,?).
Destinataris
Tots els docents.
Criteris de selecció
Si el nombre de sol·licituds supera el de places oferides, els criteris de selecció seran, per aquest ordre:
1. L’ordre de preferència que figura a l’apartat de DESTINATARIS.
2. L’ordre d’inscripció
Objectius
Conèixer estructures cooperatives bàsiques i aplicar-ho dins l’àrea amb l’alumnat.
Aprendre els concepte bàsics per generar activitats cooperatives i per confeccionar els equips d’alumnes.
Conèixer les actituds bàsiques per millorar el clima i estratègies concretes per millorar la cohesió de grups.
Aprendre a transformar una unitat de programació en una unitat de programació cooperativa mitjançant l’ús
d’estructures cooperatives complexes.
Utilitzar sistemes perquè l’alumnat millori les seves competències en el treball en equip cooperatiu.
Continguts
La inclusivitat de tot l’alumnat a les aules mitjançant el treball cooperatiu.
Les actituds docents i les estratègies per millorar el clima i la cohesió de les aules.
El treball cooperatiu com a recurs per millorar els aprenentatges mitjançant estructures cooperatives.
El procés d’aprenentatge de les competències personals i interpersonals per a treballar en equip cooperativament.
La integració de l’aprenentatge cooperatiu a les unitats de programació estratègicament i sistemàtica.
Metodologia
L’experta facilitarà la participació activa del professorat.
Introduirà la reflexió pedagògica sobre l’aprenentatge cooperatiu al centre i a l’aula.
Una part fonamental és l’aplicabilitat als centres de les propostes pràctiques sorgides de la reflexió i els casos
pràctics plantejats.
Transferència
A partir de les reflexions teòrico-pràctiques de manera conjunta i les necessitats reals de l’equip, els docents experimentaran les diferents eines amb el seu alumnat. Els assistents, hauran de presentar una proposta d’aplicació i transferència a l’aula l’últim dia de la formació.
Lloc
CEP Formentera
Horari
14 d’octubre, de 16 h a 19.30 h, 12 de novembre, de 16 h a 17 h  i 26 de gener de 16h a 19.30h.
Inscripció
Podeu fer la inscripció de dia 29 de setembre a dia 9 d’ octubre de 2025 de la manera següent:
1. Entrau al Portal del personal https://www.caib.es/pfunciona. El professorat que no disposi de compte d’usuari, no
podrà accedir al Portal del Personal. Al menú principal de l’esquerra trobareu Formació dels DOCENTS. Clicau
Sol·licitud cursos i seleccionau CEP DE FORMENTERA.
2. Us sortirà la llista de totes les activitats. Clicau a l’apartat INSCRIU-TE de l’activitat i emplenau tots els camps del
formulari de la sol·licitud. Actualitzau les dades d’acord amb la vostra situació actual si s’escau, especialment el
centre de destinació, el correu electrònic i el telèfon (millor un mòbil) ja que seran les dades de contacte per gestionar
la inscripció i la llista d’espera.
3. La llista d’admesos provisional es publicarà dia 6 d’octubre de 2025. Podreu consultar si heu estat admesos
cercant aquesta activitat al Portal del personal, al menú de l’esquerra Formació dels DOCENTS, Sol·licitud cursos
seleccionant CEP DE FORMENTERA. La llista d’espera, si s’escau, es publicarà també a la mateixa pàgina.
4. Una vegada que hagi sortit la llista, si estau admesos, cal confirmar la vostra assistència de dia 10 a dia 13
d’octubre de 2025 a l’apartat Confirma cursos, dins del menú Formació dels DOCENTS. La no confirmació dins
aquest termini implicarà la pèrdua de plaça.
5. La llista d’admesos s’actualitza automàticament en confirmar la inscripció.
6. Si les places no s’han cobert amb els confirmats es telefonarà a les persones que estiguin a la llista d’espera per
estricte ordre de preferència, dia 13 d’octubre de 2025, fins que s’ocupin les places lliures.
7. La llista definitiva de participants es publicarà dia 13 d’octubre de 2025.
IMPORTANT: Una vegada confirmada l’assistència, si una persona no pot assistir a la formació ha de notificar-ho al
coordinador, per correu electrònic, abans de l’inici de l’activitat. En cas contrari, les sol·licituds que aquesta persona
faci per participar a altres formacions, durant el mateix curs escolar, passaran al final de la llista de sol·licituds.
PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS: la tramitació d’una sol·licitud d’inscripció a una activitat formativa implica el
següent tractament de dades personals: http://www.formacioinnovacio.cat/documents/ProtDades.pdf
Avaluació i certificació
Per poder certificar, els participants hauran de: – Acreditar una assistència mínima al 85% de les hores presencials.
Les faltes d’assistència a les sessions presencials no es podran justificar en cap cas.
– Haver realitzar totes les tasques obligatòries (la presentació de la transferència l’últim dia de la formació) dins els
terminis establerts i obtenir una qualificació positiva en totes elles.
Una vegada finalitzat el procés de certificació, l’activitat es tancarà.
En aquest moment us enviarem un correu electrònic a l’adreça que heu posat a la vostra sol·licitud.
Si heu certificat, podreu veure la formació al vostre portal, apartat Formació dels docents, Activitats internes.
Si no la podeu veure, és que no la teniu certificada. Us podeu posar en contacte amb l’organitzador (CEP de Formentera) per a qualsevol aclariment. Disposau d’un termini de 30 dies naturals des de l’enviament del correu electrònic per presentar una reclamació a l’organitzador, si s’escau.
Coordinació i informació
Neus Massanet i Rosa Martí
Formadora
Dra.Mila Naranjo Llanos
Doctora en Psicologia i degana de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC. És
llicenciada en Psicopedagogia i doctora en Psicologia per la Universitat de Barcelona (UB) i fa 17 anys que és
professora a la UVic-UCC, on actualment imparteix docència als graus en Psicologia i en Mestres d’Educació Infantil i
Primària (Menció d’Educació Inclusiva), així com en el Màster en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge
Cooperatiu i en el Màster Interuniversitari de Psicologia de l’Educació. A més, va ser coordinadora del grau en
Psicologia durant els quatre anys del seu desplegament.
Prèviament, ha treballat a l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, a la UB i a la Universitat Oberta de Catalunya
(UOC). La seva especialització inclou l’avaluació inclusiva, l’aprenentatge cooperatiu i la millora dels processos
d’ensenyament i aprenentatge. Forma part del grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD) de la UVic-UCC
i ha publicat diversos articles en revistes científiques i capítols i llibres acadèmics. Assessora centres educatius en la
implementació de l’aprenentatge cooperatiu i l’avaluació inclusiva, destacant la seva col·laboració amb el Govern Andorrà en el procés de reforma del sistema educatiu.

Dra.Verónica Jiménez Perales
Doctora en Educació Inclusiva/ Avaluació Inclusiva. Professora de Psicologia Educativa a la Universitat de Vic.