FiC 316- Lectoescriptura: inici i consolidació

Línia estratègica

PQ 2428 3 Competència comunicativa-plurilingüe i la competència matemàtica
Destinataris
Docents d’educació infantil i primària dels centres de Formentera
Criteris de selecció
Si el nombre de sol·licituds supera el de places oferides, els criteris de selecció seran, per aquest ordre:
1. L’ordre de preferència que figura a l’apartat de DESTINATARIS.
2. L’ordre d’inscripció.
Objectius
Assegurar que el professorat d’infantil i primer cicle de primària dels centres participants disposi d’una base comuna
de coneixements i metodologies en lectoescriptura.
Millorar les habilitats de desenvolupament del llenguatge dels infants, treballant de manera sistemàtics totes les
fases del desenvolupament lingüístic.
Entendre i fer el seguiment de les etapes del procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
Conèixer i aplicar les proves PACBAL per avaluar cada infant en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura,
permetent una intervenció més efectiva i personalitzada.
Elaborar i compartir materials didàctics adequats que afavoreixin el desenvolupament de les habilitats prelectores,
d’escriptura i de comprensió lectores, adaptats a les necessitats específiques de l’alumnat.
Continguts
Etapes del procés de la lectoescriptura.
Formació específica en l’ús i interpretació de les proves PACBAL per avaluar el progrés dels infants en
lectoescriptura, així com l’adaptació de la programació en funció dels resultats obtinguts.
Estratègies de comprensió lectora.
Desenvolupament del llenguatge.
Elaboració i adaptació de materials didàctics.
Metodologia
Es combinarà la introducció de nous conceptes teòrics amb la reflexió pedagògica de les pràctiques i vivències per
arribar a decisions conjuntes sobre el treball de la lectoescriptura a infantil i primària.
Es comptaran dues hores de treball individual per elaborar la documentació corresponent a la formació per poder
lliurar la transferència.
Durant la formació es compartirà la documentació entre els assistents i amb l’alumnat per portar endavant les
situacions d’aprenentatge.
Transferència

A partir de les reflexions teòrico-pràctiques de manera conjunta i les necessitats reals de l’equip, els docents hauran
de realitzar les situacions d’aprenentatge i transferir-les a l’aula durant la formació, aquesta s’haurà de compartir
entre els assistents de forma presencial l’última sessió i lliurar-ho amb imatges i/o vídeos que documentin la tasca a
través del workspace.
Lloc
Centre de professorat de Formentera
Horari
4, 5, 6 25 de setembre15, 16, 22 i 30 d’octubre i 6 novembre
Inscripció
Podeu fer la inscripció de dia 1 a dia 4 de setembre de 2024 de la manera següent:
1. Entrau al Portal del personal https://www.caib.es/pfunciona. El professorat que no disposi de compte d’usuari, no
podrà accedir al Portal del Personal. Al menú principal de l’esquerra trobareu Formació dels DOCENTS. Clicau
Sol·licitud cursos i seleccionau CEP DE FORMENTERA.
2. Us sortirà la llista de totes les activitats. Clicau a l’apartat INSCRIU-TE de l’activitat i emplenau tots els camps del
formulari de la sol·licitud. Actualitzau les dades d’acord amb la vostra situació actual si s’escau, especialment el
centre de destinació, el correu electrònic i el telèfon (millor un mòbil) ja que seran les dades de contacte per gestionar
la inscripció i la llista d’espera.
3. La llista d’admesos provisional es publicarà dia 4 de setembre de 2024. Podreu consultar si heu estat admesos
cercant aquesta activitat al Portal del personal, al menú de l’esquerra Formació dels DOCENTS, Sol·licitud cursos
seleccionant CEP DE FORMENTERA. La llista d’espera, si s’escau, es publicarà també a la mateixa pàgina.
4. Una vegada que hagi sortit la llista, si estau admesos, cal confirmar la vostra assistència dia 4 de setembre de
2024 a l’apartat Confirma cursos, dins del menú Formació dels DOCENTS. La no confirmació dins aquest termini
implicarà la pèrdua de plaça.
5. La llista d’admesos s’actualitza automàticament en confirmar la inscripció.
6. Si les places no s’han cobert amb els confirmats es telefonarà a les persones que estiguin a la llista d’espera per
estricte ordre de preferència, dia 4 de setembre de 2024, fins que s’ocupin les places lliures.
7. La llista definitiva de participants es publicarà dia 4 de setembre de 2024.
IMPORTANT: Una vegada confirmada l’assistència, si una persona no pot assistir a la formació ha de notificar-ho al
coordinador, per correu electrònic, abans de l’inici de l’activitat. En cas contrari, les sol·licituds que aquesta persona
faci per participar a altres formacions, durant el mateix curs escolar, passaran al final de la llista de sol·licituds.
PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS: la tramitació d’una sol·licitud d’inscripció a una activitat formativa implica el
següent tractament de dades personals: http://www.formacioinnovacio.cat/documents/ProtDades.pdf.
Avaluació i certificació
Per al reconeixement de la formació serà condició necessària la participació contínua i activa en les diferents fases de
la formació, portar a terme amb correcció les tasques encomanades, fer la transferència i participar activament en el
procés d’avaluació de la mateixa.
Per certificar s’ha d’assistir el 85% de la formació, a més de realitzar la presentació de la transferència a l’última
sessió.
Una vegada finalitzat el procés de certificació, l’activitat es tancarà.
En aquest moment us enviarem un correu electrònic a l’adreça que heu posat a la vostra sol·licitud.
Si heu certificat, podreu veure la formació al vostre portal, apartat Formació dels docents, Activitats internes.
Si no la podeu veure, és que no la teniu certificada.
Us podeu posar en contacte amb el servei organitzador per a qualsevol aclariment.
Disposau d’un termini de 90 dies naturals des de l’enviament del correu electrònic per presentar una reclamació al
servei organitzador, si s’escau.

Coordinació i informació
Neus Massanet I Rosa Martí
Formadora
Maria Mateo Dilme
Coordinadora de formació de ” Cuentos para Crecer”, plataforma de formació online amb una trajectòria de més de
8 anys, especialitzada en les àrees d’educació emocional i lectoescriptura per a la divulgació, la formació,
l’acompanyament als professionals i a les famílies.
Guia Montessori AMI -Casa dels Nens (3- 6 anys) i formada en Neurociència de la Lectoescriptura (formació amb
Stanislas Dehaene i Judy Willis), i consciència fonològica. Coach de Família, certificada en Disciplina Positiva en la
família i a l’aula