FiC 320-Llegir i entendre: claus per a l’èxit lector

Línia estratègica
PQ 2428 3 Competència comunicativa-plurilingüe i la competència matemàtica
Destinataris
Docents de primària i primer cicle de secundària dels centres educatius de Formentera
Criteris de selecció
Si el nombre de sol·licituds supera el de places oferides, els criteris de selecció seran, per aquest ordre:
1. L’ordre de preferència que figura a l’apartat de DESTINATARIS.
2. L’ordre d’inscripció.
Objectius
Aproximar-se a la complexitat de la comprensió lectora i reconèixer els seus components bàsics, especialment
aquells que poden ser millorats mitjançant una intervenció educativa. Conèixer les actuacions que han demostrat de
forma empírica produir millores en la comprensió lectora. Comprendre la necessitat d’un treball equilibrat i articulat
que tingui en compte els diferents components de la comprensió lectora, considerant que tots són necessaris i que
cap és suficient.
Continguts
Models de components de la competència lectora: la concepció simple de la lectura i la concepció activa de la
lectura. La millora del vocabulari: aprenentatge implícit, ensenyament explícit, ensenyament de morfologia, estratègia
d’aclariments. La millora de la sintaxi, la baula perduda de la comprensió. El desenvolupament de l’habilitat
inferencial. El coneixement de l’estructura dels textos. La comprensió estratègica i l’ensenyament d’estratègies de
comprensió. El desenvolupament de la motivació per a la lectura. La lectura digital i la solució de problemes
d’informació: valoració de la fiabilitat del text i lectura de textos múltiples.
Metodologia
Es combinarà la introducció de nous conceptes teòrics amb la reflexió pedagògica de les pràctiques i vivències per
arribar a decisions conjuntes sobre la comprensió lectora.
Es comptaran dues hores de treball individual per elaborar la documentació corresponent a la formació per poder
lliurar la transferència.
Durant la formació es compartirà la documentació entre els assistents i amb l’alumnat per portar endavant les
situacions d’aprenentatge.
Transferència
A partir de les reflexions teòrico-pràctiques de manera conjunta i les necessitats reals de l’equip, els docents hauran de realitzar les situacions d’aprenentatge i transferir-les a l’aula durant la formació, aquesta s’haurà de compartir
entre els assistents de forma presencial l’última sessió i lliurar-ho amb imatges i/o vídeos que documentin la tasca a
través del workspace.
Lloc
Centre de professorat de Formentera
Horari
28 de gener de 18.15 a 20.15h
17 de febrer de 17.15 a 19.45h
24 de febrer de 16 a 18.30h
10 de març de 18.15 a 19.45h
17 de març de 17.15 a 19.45h
24 de març de 16 a 18.30h
31 de març de 16 a 18.30h
Inscripció
Podeu fer la inscripció de dia 8 a dia 22 de gener de 2025 de la manera següent:
1. Entrau al Portal del personal https://www.caib.es/pfunciona. El professorat que no disposi de compte d’usuari, no
podrà accedir al Portal del Personal. Al menú principal de l’esquerra trobareu Formació dels DOCENTS. Clicau
Sol·licitud cursos i seleccionau CEP DE FORMENTERA.
2. Us sortirà la llista de totes les activitats. Clicau a l’apartat INSCRIU-TE de l’activitat i emplenau tots els camps del
formulari de la sol·licitud. Actualitzau les dades d’acord amb la vostra situació actual si s’escau, especialment el
centre de destinació, el correu electrònic i el telèfon (millor un mòbil) ja que seran les dades de contacte per gestionar
la inscripció i la llista d’espera.
3. La llista d’admesos provisional es publicarà dia 28 de gener de 2025. Podreu consultar si heu estat admesos
cercant aquesta activitat al Portal del personal, al menú de l’esquerra Formació dels DOCENTS, Sol·licitud cursos
seleccionant CEP DE FORMENTERA. La llista d’espera, si s’escau, es publicarà també a la mateixa pàgina.
4. Una vegada que hagi sortit la llista, si estau admesos, cal confirmar la vostra assistència de dia 23 a dia 28 de
gener de 2025 a l’apartat Confirma cursos, dins del menú Formació dels DOCENTS. La no confirmació dins aquest
termini implicarà la pèrdua de plaça.
5. La llista d’admesos s’actualitza automàticament en confirmar la inscripció.
6. Si les places no s’han cobert amb els confirmats es telefonarà a les persones que estiguin a la llista d’espera per
estricte ordre de preferència, dia 7 d’octubre de 2024, fins que s’ocupin les places lliures.
7. La llista definitiva de participants es publicarà dia 7 d’octubre de 2024.
IMPORTANT: Una vegada confirmada l’assistència, si una persona no pot assistir a la formació ha de notificar-ho al
coordinador, per correu electrònic, abans de l’inici de l’activitat. En cas contrari, les sol·licituds que aquesta persona
faci per participar a altres formacions, durant el mateix curs escolar, passaran al final de la llista de sol·licituds.
PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS: la tramitació d’una sol·licitud d’inscripció a una activitat formativa implica el
següent tractament de dades personals: http://www.formacioinnovacio.cat/documents/ProtDades.pdf.
Avaluació i certificació
Per al reconeixement de la formació serà condició necessària la participació contínua i activa en les diferents fases de
la formació, portar a terme amb correcció les tasques encomanades, fer la transferència i participar activament en el
procés d’avaluació de la mateixa.
Per certificar s’ha d’assistir el 85% de la formació, a més de realitzar la presentació de la transferència a l’última
sessió.
Una vegada finalitzat el procés de certificació, l’activitat es tancarà.
En aquest moment us enviarem un correu electrònic a l’adreça que heu posat a la vostra sol·licitud.
Si heu certificat, podreu veure la formació al vostre portal, apartat Formació dels docents, Activitats internes.
Si no la podeu veure, és que no la teniu certificada.
Us podeu posar en contacte amb el servei organitzador per a qualsevol aclariment.
Disposau d’un termini de 30 dies naturals des de l’enviament del correu electrònic per presentar una reclamació al
servei organitzador, si s’escau.
Coordinació i informació

Neus Massanet i Rosa Martí
Formador
Dr. Juan Cruz Ripoll
És doctor en Educació, psicopedagog, mestre i orientador al Col·legi Santa Maria la Reial de Sarriguren (Navarra), i
professor associat a la Universitat de Navarra.
Compte amb una abundant obra editorial, així com amb una dilatada experiència com a docent, convidat per
nombrosos organismes i institucions.
Treballa en diversos projectes per desenvolupar materials i estratègies que millorin l’aprenentatge escolar.